A kladrubi fajta kialakulása
A fajta alapító ménje az itáliai származású 1764-es születésű Pepoli nevű fekete csődőr volt, amelynek 1775-ben született egy szürke ménivadéka bizonyos Toscanella nevű kancától. Ezen Imperatore nevű mén után 1787-ben Kopcsányban született meg az a General nevű mén, melynek három ménivadéka (Generale, Generale II, Generalissimus) révén kapcsolódnak össze a ma élő szürke színű kladrubiak genealógiai vonalai.
A fekete színű törzset az 1799-ben született Sacramoso nevű mén alapítja, amelyet a törzsalapítók sorában egy másik, ugyancsak Sacramosónak nevezett mén és az itáliai eredetű Napoleone nevű fekete mének követtek.
A fajta fenntartása során a rokontenyésztés okozta a legtöbb problémát. Ennek elkerülése érdekében több próbálkozás is volt idegen vérvonalak (fajták) bevitelére, de ezek a kísérletek általában kevés sikerrel jártak. Természetesen csak a hasonló típusú rokon fajták néhány egyedét vehették számításba. Ezek közül említést érdemel a lipicai fajtájú Favory törzsből származó mén, mely Bábolnáról került vissza Kladrubba. (Ismeretes, hogy a lipicai fajta kialakulása során két mén is törzsalapító lett, amelyek annak idején Kladrubból kerültek áthelyezésre Lipicára. Ezek a fakó színű Favory és az eredeti spanyol Maestoso voltak). A szürke színű kladrubi törzsekben kísérleteztek még lusitano, shagya arab és orlov fajtájú ménekkel is.
A fekete változat esetében keresztezési partnerként mezőhegyesi nóniusz méneket is kipróbáltak, de átütő eredményt csak egy fríz fajtájú mén (Romke) hozott, bár ez utóbbi esetben a jellegzetes fríz fajtabélyegek, mint például a bokaszőrök és a hosszú hullámos sörény és farok nem illettek az elképzelésbe. A fekete színváltozatot a II. világháború idején is nagyobb veszteség érte, de mára sikerült regenerálni, és egy teljesen különálló ménesben, a Kladrubtól mintegy 40 kilométerre fekvő Slatinaniban tenyésztik. Itt található egy egyedülálló lovasmúzeum is, ahol összegyűjtötték azokat a lóval, lótenyésztéssel és lóhasználattal összefüggő használati és műtárgyakat, amelyek Csehország lótenyésztését jellemzik a kladrubi fajta kialakulásától a pardubicei nagy akadályversenyig. Ez utóbbi - sokak által elítélt és az ennél is többek által magasztalt - lovas esemény állandó szereplője a kladrubi fajta is, mivel a résztvevő országok zászlóit és a startert kladrubi fogatok hordják Pardubice gyepén.
A kladrubi jellemzése
A kladrubi egy ideálisan megformált középnehéz, barokk típusú ló, mely hatalmas méreteivel tűnik ki az európai melegvérű lófajták közül. A régi kladrubi mének marmagassága, melyeket császári hintókba fogtak, 170-180 cm közötti volt, ehhez 200 cm fölötti övméret és 22-23 cm szárkörméret társult. A modern kladrubi kisebb és elegánsabb, mint ősei, de marmagassága a kancák esetében így is minimálisan 165 centiméter.
Ezen méretekből kitűnik a fajta széles, öblös felépítése és masszív csontalapja. A test arányaira jellemző a hosszú fej és törzs, ehhez viszont aránylag rövidebb far társul. A jellegzetes kosfej a kladrubi fajta bélyege, de csak ritkán zavaró, mert általában harmóniában van a testtel és egyáltalán nem burkolt. A fekete változatnak kissé durvább a feje, de a feketék amúgy is tömegesebbek a szürkéknél, bár csontozatuk finomabb. A nyak széles alapokról indul, közepes hosszúságú, magasan illesztett, a mar nagy részét takarja. A hát kissé előremélyedt, arányait tekintve a test többi részéhez képest hosszú, akárcsak az ágyék. A far rövid, széles jól izmolt, néha csapott. A szügy széles, a mellkas mély és dongás. A lapockák meredekek, amihez gyakran társul a csüd meredeksége is. Sajnos a lábhibák egyébként is jellegzetesek a fajtában, és a lovak akciós mozgása közben még szembetűnőbbek. A lábak erős felépítésűek, a paták nagyok, aránylag szabályosak. A lábvégeken nincsenek bokaszőrök. Mozgásuk méltóságteljes: energikus, akciós és mégis nyugodt. Viselkedésük kiszámítható, könnyen kezelhetők.
A kladrubi használhatósága
A Monarchia idején a bécsi udvar nehéz díszhintóiban kladrubi mének parádéztak. Az ünnepség jellegétől függően vagy a szürke, vagy a fekete lovakat fogták be. A mai kladrubi is elegáns akciójú, impozáns kocsiló. A hátasló jelleg kevésbé jut kifejezésre mint a lipicai fajtánál, de típusánál fogva erősen hasonlít rá. Törzsménesében a fajtát jelenleg is kocsi- és hátasló előállítása céljából tenyésztik. A fejlődés érdekében szigorú szelekciót alkalmaznak, és maradéktalanul betartják a kiképzési elveket. Így biztosítható, hogy a kladrubi lovakat nemcsak hobbi- és kocsilóként ismerik, de a nemzetközi fogatsportban is eredményesen szerepelnek. Különösen díjhajtásban ért el jó eredményeket Johann Wolfmayr osztrák hajtó szürke kladrubi kettes fogattal vagy Eckhardt Meyer Németországból fekete Sacramoso fogatával. Négyesfogathajtó-versenyeken Georg Knell (Németország) és Daniel Würgler (Svájc) vettek részt kladrubi lovakkal.
A régi típus esetében a tenyészcél ugyanaz maradt, mint korábban, így a gálahintós jelleget tekintve a jelenlegi fajták közül a kladrubi az egyetlen olyan lófajta, mely ki tudja elégíteni a dán és más királyi családok ez irányú igényeit.
|